Nieuwsbrief

NIEUWSBRIEF

NIEUWSFLASH NOVEMBER 2021

Beste STAMmers

Het was me weer een maand….. Alles kon en mocht….. En opeens niet meer. Wat kunnen we
zeggen ? Wat we gehad hebben, kunnen ze ons niet meer afnemen. Onze boodschap blijft nog
steeds die van voorzichtigheid.

De Happy Hour op 15 oktober lokte niet echt veel volk. Ofwel zat het weer er voor iets tussen,
maar we denken eerder de Halloween Q van de dag nadien…..
Met 10 aanwezigen hadden we een rustige babbel in de veranda, zoals steeds met aangepaste
hapjes tussendoor. Alweer een welgemeende dank aan het team dat ons bediend heeft.
Op de HH van 19 november, zal Ward de bonnetjes uitdelen, gezien de Voorzitter op verplaatsing
is….. Let wel op, éénieder die binnen wil zitten, zal een Corona pas moeten kunnen voorleggen.

Op de Q mochten we 42 leden met aanhang verwelkomen. Een geslaagde avond met een
overvloed aan spijs en drank, alsook menig lid dat verkleed was. Er werd een kleine quiz
gehouden met als hamvraag, wat de gemiddelde leeftijd van een STAMmer was. Ons jongste lid is
nog steeds Tobias, zoon van Rik, en het oudste lid is de Fons. De gemiddelde leeftijd van een
STAM lid is 50 jaar en 7 maand. De gelukkige winnaar van een fles overblijvende drank naar
keuze was Christophe. Wijselijk koos hij voor een gekoelde witte wijn, die hij samen met Marleen
(ons nieuwste lid in 2021) ging kraken. Geniet ervan Christophe en Marleen.

De rit van 3 oktober werd omwille van het slechte weer geannuleerd en verschoven naar 24
oktober. Met 6 man stonden we paraat op een zonnige zondag (temperatuur 7 graden ) om 10u in
‘t Hoekske en Marc had een aangename rustige rit richting Nederlands Brabant georganiseerd.
Onderweg moest iedereen goed zijn ogen open houden, want aan het einde van de rit zou nog
een quiz volgen. Bij de laatste stop net boven Retie, aan het bruggetje, werd een vragenformulier
uitgedeeld waarop de deelnemers bepaalde punten van de rit moesten herkennen en toewijzen
aan een locatie op de kaart. Van de 6 foto’s wist Eric de meeste op kaart aan te wijzen en bij deze
won hij dan ook een bon van RtR van STAM Education . Proficiat Eric. De volgende rit is die van
het nieuwe seizoen in april 2022. Naar goede gewoonte wordt deze door de voorzitter
voorgereden maar éénieder die zich geroepen voelt om een leuke rit voor te rijden is meer dan
welkom om deze opdracht op zich te nemen (onder het moto….. Het moeten niet altijd dezelfde
voorrijders zijn…..).
Als je je geroepen voelt om dit te doen, hou er dan a.u.b. rekening mee dat niet iedereen tegen
een boom kan plassen, dat een georganiseerde middagstop altijd tijd bespaard en dat 250 km op
één dag met een grotere groep meer dan lang genoeg is. Moest je rit langer zijn, dan stellen we
voor om toch een half uurtje vroeger af te spreken en te vertrekken.
Alle voorstellen zijn welkom en zullen geëvalueerd worden.

KT 2022
De inschrijvingen zijn afgesloten en de onderstaande lijst van deelnemers werd aan het
hotel overgemaakt.
Danny en Christel, Ward en Ellen, Eric en Marleen, Christope en Marleen
Werner en Patty, Andy en Peter, Tjenne en Leen, Rik, Fons
Renaat Bert Wim Renate Wouter Mario Serge Dries Jan Stefan Sieg

Zo, stilaan is het moment aangebroken dat we er moeten aan denken om ons stalen ros op stal te gaan zetten, of je dat nu graag hoort of niet…… gaan zetten, of je dat nu graag hoort of niet……
Neem alle voorzorgen en geniet van de winterrust. Maak plannen voor volgend jaar en waarom niet, niet, plan plan eens een rit die je voor ons kan voorrijden ? We staan open voor eens een rit die je voor ons kan voorrijden ? We staan open voor elk elk voorstel.voorstel.
Moest je er nog op uittrekken op een droge dag, let dan op voor vallende bladeren, lage zon, etc.

Nuttige tips i.v.m. de winterstalling :
– Tank vol tot aan de rand, nadat je eventueel brandstofadditief in de tank hebt gedaan en rij een
paar kilometer. Dit voorkomt roestvorming aan de binnenkant en het additief kan dan mengen met
de benzine.
Heb je een carburator, sluit dan de kraan af en laat de vlotterkamer leeglopen of laat de motor
draaien tot hij stil valt. Zo wordt gom vorming bij verdamping van achtergebleven benzine
voorkomen.
– Verhoog je bandenspanning met ongeveer 0,5 bar, om een “flat spot” te voorkomen. Na de
winter uiteraard terug de correcte spanning gebruiken. Beter nog is het opbokken, met beide
wielen van de grond. Indien dit niet mogelijk is, om de 1 2 weken de motor even verplaatsen om
van contactpunt te veranderen.
– Olie en filterwissel uitvoeren vóór de stalling om de zuurhoudende verbrandingsresten te
verwijderen.
– Controleer op roestvorming en verwijder deze voor de stalling. Smeer onderdelen zoals
vorkpotten en demperstangen in met een dun laagje olie (niet op de schijven van de remmen).
Reinig /ontvet de ketting goed (indien van toepassing uiteraard) en spuit rijkelijk kettingspray aan
de binnenkant. Behandel rubber onderdelen met een siliconenspray (uiteraard niet je banden en
zadel). Extra lakbescherming kan je aanbrengen in de vorm van harde was (niet op de onderdelen
die warm worden).
– Meng nooit koelvloeistof met water. Gebruik kant en klare koelvloeistof die voorzien is van
diverse additieven om roestvorming tegen te gaan en je blok te beschermen.
– De contactpunten van je accu goed insmeren, accu eventueel uitbouwen en op een droge plaats
bewaren. Opladen via een druppellader (max. 10% laadstroom in verhouding tot de capaciteit).
Indien je nog een batterij hebt met vulstoppen, deze geopend houden tijdens het laden. Controleer
ook het zuurniveau en vul desnoods bij met gedemineraliseerd water (nooit met zuur).
– Gebruik geen dikke lakens of dekens om je motor af te denken, maar een ventilerende hoes (10
cm van de grond houden), om ophoping van vocht en roestvorming te voorkomen (zeker als je
motor buiten blijft staan).
– Zeker en vast je motor niet elke week starten. Ook al voelt het blok warm aan, de olie zal nog
niet op bedrijfstemperatuur zijn en eventuele condensvorming zal niet kunnen verdampen. Als je
hem toch start, rij dan een 50 tal kilometer.
– En als je toch zou blijven doorrijden tijdens de wintermaanden, geef je je motor best regelmatig
een grondig poetsbeurt. Vermijd ten allen tijde zout/pekel en smeer de onderdelen goed in met het
juiste product.

Zo, dat was het weer voor deze maand. Tot op de volgende Happy Hour hopelijk ?

Met vriendelijke groeten,
Het STAM-bestuur